Sunday, July 15

Mujahadah :)

Alhamdulillah i learned something new today :) 
Yes it is hard to throw away the bad habit, but you have to believe in His promise. 
Yes, you maybe come from a religious school, but does that make you somebody who is clean from any sins? no. This remind me to  a quranic verses surah As-Saff: 2...

O ye who believe! Why say ye that which ye do not?

SubhanAllah,... krik krik krik.... who feels it straight in their hearts? *me me me*


SO lesson learned, be a qudwah hasanah for the ummah :)

#in my personal experience, when you tell the other party too, it will make your mujahadah easier.. because both of us mujahadah right? :) insya Allah..



We are always young to make mistakes, but it is never too late to repent..


So lets mujahadah!!

Saturday, January 21

TOTAL INTERNAL REFLECTION



pasti ada yang tertanya mengapa ana memilih tajuk post ini, total internal reflection. yes, absolutely, physic inspires me. TAPI jikalau kita melihat perkara itu dari sudut maksudnya sendiri, bukankah ayat tersebut bermaksud tidak lain 'muhasabbah diri'. _refleksi dalaman sepenuhnya_


semoga kita juga mempunyai semangat untuk berubah..


بسم الله الرحمن الرحيم



IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS AND THE MOST MERCIFUL


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG


ALHAMDULILLAH.. ana terpanggil untuk menjenguk kembali blog yang sudah usang buat 2 kurun ini. tidaklah. ana hanya bergurau. maafkan ana, sebab ana perlu memberi perhatian kepada perkara yang penting dahulu, iaitu pelajaran. Ibu ana selalu cakap, kita perlu lakukan sesuatu perkara mengikut keperluan.

Masa berlalu begitu pantas bukan? Sejujurnya, ana rindu usrah ana. Itulah manusia, apabila perkara itu di hadapan mata, dia leka, dia lupa, tetapi jika nikmat untuk mendekati Allah itu sudah jauh, barulah terkapai-kapai mencarinya.


Ana agak kekok sebenarnya, maklumlah, sudah lama tidak mencoret kata-kata di sesawang ini. Ana harap, ada yang sudi memberi tunjuk ajar. :)



Sunday, March 7




Sultan Abdul Hamid 2 said; I'M NOT GOING TO GIVE ONE INCH OF PALESTINE TO THE JEWS AS PALESTINE IS NOT MINE TO GIVE, BUT IT BELONGS TO THE UMMAH AND UMMAH HAVE SHED BLOOD TO DEFEND THIS LAND BUT IF ONE DAY THE ISLAMIC STATE FALLS APART,THEN YOU COULD HAVE PALESTINE FOR FREE. BUT AS LONG AS I'M ALIVE, WOULD RATHER HAVE MY FLESH BE CUT UP, THEN CUT UP PALESTINE FROM THE MUSLIM LAND. I WILL NOT ALLOW ANY CARVING WHILE WE ARE ALIVE!!!

Sunday, February 28

Al-amin bumi tarbiyah,,,,

Thursday, February 25

saat-saat kewafatan BAGINDA













subhanAllah....

betapa sakitnya Rasulullah yang 'maksum' di ambang maut.. sedangkan Baginda kekasih ALLAH... Apatah lagi kita.. yang bergelumang dengan dosa...... cuba tanya balik diri kita.. macam mana Rasulullah yang sedang sakit dicabut nyawa, masih memikirkan umatnya? sedangkan kita terus hanyut dan lalai... lupa betapa peritnya Rasulullah menegakkan agama Allah di atas muka bumi.... Ingatlah kembali tujuan penciptaan kita....

Monday, February 8

Negative Perception of .:ISLAM:. increasing


Poll Numbers in U.S. Higher Than in 2001



By Claudia Deane and Darryl Fears
Washington Post Staff Writers
Thursday, March 9, 2006

As the war in Iraq grinds into its fourth year, a growing proportion of Americans are expressing unfavorable views of Islam, and a majority now say that Muslims are disproportionately prone to violence, according to a new Washington Post-ABC News poll.

The poll found that nearly half of Americans -- 46 percent -- have a negative view of Islam, seven percentage points higher than in the tense months after the Sept. 11, 2001, attacks on the World Trade Center and the Pentagon, when Muslims were often targeted for violence.

The survey comes at a time of increasing tension; the wars in Afghanistan and Iraq show little sign of ending, and members of Congress are seeking to block the Bush administration's attempt to hire an Arab company to manage operations at six of the nation's ports. Also, Americans are reading news of deadly protests by Muslims over Danish cartoons depicting the prophet Muhammad.

Conservative and liberal experts said Americans' attitudes about Islam are fueled in part by political statements and media reports that focus almost solely on the actions of Muslim extremists.

According to the poll, the proportion of Americans who believe that Islam helps to stoke violence against non-Muslims has more than doubled since the attacks, from 14 percent in January 2002 to 33 percent today.

The survey also found that one in three Americans have heard prejudiced comments about Muslims lately. In a separate question, slightly more (43 percent) reported having heard negative remarks about Arabs. One in four Americans admitted to harboring prejudice toward Muslims, the same proportion that expressed some personal bias against Arabs.

Though the two groups are often linked in popular discourse, most of the world's Muslims are not of Arab descent. For example, the country with the largest Muslim population is Indonesia.

As a school bus driver in Chicago, Gary McCord, 65, dealt with many children of Arab descent. "Some of the best families I've ever had were some of my Muslim families," he said in a follow-up interview. "They were so nice to me." He now works for a Palestinian Christian family, whose members he says are "really marvelous."

But his good feelings do not extend to Islam. "I don't mean to sound harsh or anything, but I don't like what the Muslim people believe in, according to the Koran. Because I think they preach hate," he said.

As for the controversial cartoons of Muhammad, he said Arabs seem hypersensitive about religion. "I think it's been blown out of proportion," he said.

Frederick Cole, a welder in Roosevelt, Utah, acknowledged: "As far as being prejudiced against them, I'd have to say maybe a little bit. If I were to go through an airport and I saw one out of the corner of my eye, I'd say, 'I wonder what he's thinking.' " Still, Cole, 30, said, "I don't think the religion is based on just wanting to terrorize people."

A total of 1,000 randomly selected Americans were interviewed March 2-5 for this Post-ABC News poll. The margin of sampling error for the overall results is plus or minus three percentage points.

Americans who said they understood Islam were more likely to see the religion overall as peaceful and respectful. But they were no less likely to say it harbors harmful extremists, and they were also no less likely to have prejudiced feelings against Muslims.

In Gadsden, Ala., Ron Hardy, an auto parts supplier, said Arabs own a lot of stores in his area and "they're okay." But, Hardy, 41, said "I do think" Islam has been "hijacked by some militant-like guys."

Edward Rios, 31, an engineer in McHenry, Ill., said he feels that Islam "is as good a religion as any other" yet vengeance seems to be "built into their own set of beliefs: If someone attacks our people, it is your duty to defend them. . . . I don't think Christianity has anything like that."

James J. Zogby, president of the Washington-based Arab American Institute, said he is not surprised by the poll's results. Politicians, authors and media commentators have demonized the Arab world since 2001, he said.

"The intensity has not abated and remains a vein that's very near the surface, ready to be tapped at any moment," Zogby said. "Members of Congress have been exploiting this over the ports issue. Radio commentators have been talking about it nonstop."

Juan Cole, a professor of modern Middle Eastern and South Asian history at the University of Michigan, agreed, saying Americans "have been given the message to respond this way by the American political elite, mass media and by select special interests."

Cole said he was shocked when a radio talk show host asked him if Islamic extremists would set off a nuclear bomb in the United States in the next six months. "It was ridiculous. I think anti-Arab racism and profiling has become respectable," he said.

Ronald Stockton, a professor of political science at the University of Michigan at Dearborn who helped conduct a study of Arabs in the Detroit area and on views of them held by non-Arabs, said an exceptionally high percentage of non-Muslims feels the media depicts Arabs unfairly, yet still holds negative opinions.

"You're getting a constant drumbeat of negative information about Islam," he said.

Michael Franc, vice president of government relations for the conservative Heritage Foundation, said that the survey responses "seems to me to be a real backlash against Islam" and that congressional leaders do not help the problem by sometimes using language that links all Muslims with extremists.

Polling director Richard Morin contributed to this report.


this facts... is so cruel.. right.. but why we let them think that muslim is terrorist? what did we do to make them, understand 'ISLAM is a peaceful religion'? think about it..


kalam bermanfaat.. insya Allah



~Muqadimah~

Firman Allah yang berbunyi;“Katakanlah : kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku meskipun Kami datangkan lagi dengan lautan yang sebanding dengannya sebagai bantuan.” (al-Kahfi :109)

سبحن الله hebatkan Allah?? tu baru kalimah-kalimah.. cuba kalau ilmunya pula.... سبحن الله

tak boleh nak bayangkan.. betapa luasnye ilmu Allah..

baiklah.... kitakan berilmu(insya Allah).. why don't, kita share ilmu kita.. biar yang masuk syurga tu bukan kita sahaja.. tapi kita semua...(insya Allah) bukan ape,
ana teringat satu kisah, di mana ade seorg pljr(sekolah agme) pindh ke sekolah biasa....

A: JOM SOLAT NAK?

B: BUAT APE?

A: YELA.. TAKKAN NAK MASUK SYURGA SORG2 JE..

B: ABIH TU, MASUK KUBUR SAMA KE??



perbualan ~ terhenti di situ...

sungguh.. inilah realitinya...dunia ini terlalu dimamah kemodenan sehingga manusia menjadi jahil tentang ISLAM... ana teringat satu hadis yang berbunyi;


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَال َ: قَالَ رَسُولُ اللّهِ قال : بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيبا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيباً فَطُوبىَ لِلْغُرَبَاءِ
Dari Abu Hurairah, ia berkata; Rasulullah bersabda, “Islam bermula dalam keadaan asing, dan akan kembali terasing seperti semula, maka beruntunglah orang-orang yang terasing”


mungkin ada yang terpikir, umat islam kurang sekarang.... salah!!! dah jelas dan nyata, umat islam ternyata lebih ramai... Rasulullah telah bersabda;



"Umat lain akan meratah kamu dengan rakus sebagaimana anjing-anjing yang mengelilingi hidangan makanan. Sahabat
bertanya adakah kerana bilangan umat Islam yang sedikit? Baginda menjawab Tidak, bahkan jumlah kamu masa itu
banyak sebagaimana banyaknya buih di permukaan air banjir. Allah mengikis perasaan gerun di dalam hati musuh
terhadap kamu dan Allah mencampakkan dalam hati kamu 'al-wahan'. Sahabat bertanya apa dia wahan itu ya
Rasulullah. Jawab baginda 'cintakan dunia dan bencikan akhirat."





fitrah manusia, sukakan pade kesenangan.. namun itulah yang menjadi ujian...


Baiklah.. kesimpulannya, yang berilmu perlu berkongsi dengan orang lain.. Ingat, lebih bermanfaat; jika seseorang yang mempunyai ilmu yang sedikit tetapi sering mengingatkan orang lain, Namun seseorang yang banyak ilmunya, tidak orang disekelilingnya, tidak mendapat sebarang manfaat, sia-sialah ilmu yang diperolehinya...

Thursday, February 4

SubhanAllah... hebatnya Dia..


بسم الله الرحمن الرحيم


In the name of god the Most Gracious and the most Merciful,

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Alhamdulillah, kerana ana masih diberi peluang untuk hidup dan mengumpulkan 'amalan sebelum menemui Ilahi..InsyAllah..

Sebenarnya ana ingat nak membicarakan tentang hati, tapi tiba-tiba ana teringat pada seorang sahabat yang seringkali mengambi berat tentang diri ini...


Setelah mendengar rintihan hatinya, barulah ana tersedar.. bukan ana seorang yang menghdpi ujian, dia lbih hebat ujiannye.. SubhanAllah.. hebat sungguh dia.. tapi malangnye dia mersekn diri dia lemah.. Astaghfirullah..... tnp dia sdri dia sgtlah hebat... Ana mampu menitiskan air mte, mendgr kisahnya... SubhanAllah700x Ana malu apabila mendgr kisahnya, malu krn tidak tahu bersyukur dgn ape yg ade.. malu krn meminta mcm2 drp Allah S.W.T..sdgkan diri ini tidak layk menjdi ahli syurga...


Kdg2 kita tidak menyedari, insan yg sntisa brde di sisi kita & yg sntisa membri kte2 smgt tatkala kita jatuh, sbnrnye mrk lbih menderita.. sungguh... walaupunbegitu, mrk mampu mengukir secalit senyuman smbil menutupi kekecewaan mrk...



'Ya Allah, permudahkanlah urusan mereka, semoga engkau sentiasa memberi hidayah kepada mereka... Ameen...'


Tak sangkakan, cerita drama & novel pun satu realiti... Kisahnya tragis sekali...



Kdg2 bila kita minta hidup bahagia, kita dapat huru-hara,


Kdg2 bila kita minta jadi pandai, terlalu byk ujian yg prlu kita tempuhi,


Huru-hara membuatkan kita tabah, ujian membuatkan kita sabar, hebat tak Allah??


Kalaulah manusia mengetahui hadis ini,mafhumnya(mksud hmpir sme-ayt yg asli tak ingt);


Jibrail telah berkte; Ya TuhanKu, Engkau kabulkanlah permintaan hambaMu ini,


Lalu, Allah berfirman; Biarkan hambaKu itu, aku mencintai suaranya..

Saturday, January 30

UntukMu Mu$l!mah


Ibnu Umar radhiallahu anhumma telah melaporkan bahawa Nabi saw pernah bersabda,”Wahai kaum wanita! Kamu(teristimewanya) bayarlah sedekah dan banyak bertaubat, kerana daku melihat kebanyakan penghuni neraka adalah wanita.”

Salah seorang daripada pendengar berkata, “Wahai Rasulullah! Apakah kesalahan kami yang kebanyakan daripada kami akan memasuki neraka?”

Nabi saw. menjawab,”Kami paling kerap mempunyai tabiat melaknat(semasa perbualan) dan kamu lebih tidak bersyukur kepada suami kamu. Daku tidak melihat seseorang yang kekurangan dalam ketakwaan dan hikmah seperti kamu tetapi menguasai seorang yang berhikmah.”

(Bukhari, Muslim, Tarjumanus Sunnah) Hazrat Ibnu Mas’ud telah memberitakan bahawa nabi bersabda,”seseorang wanita patut ditutupi kerana apabila dia keluar, syaitan akan memandangnya,”(Tirmizi) Begitu juga, maka perlulah wanita menjaga suara supaya tidak didengari oleh orang luar. Adalah juga penting, lelaki menghindari dari melafazkan puisi di khalayak wanita lain oleh kerana wanita bersifat lembut hatinya dan mudah cenderung kepada pengaruh buruk.

(uswah rasool e akram) Hazrat Hasan Basari ra. memberitahu bahawa dia telah mendengar Rasulullah saw bersabda,”Allah melaknati orang yang memandang kepada seseorang wanita asing dan juga seseorang yang dipandang itu.”

(mishkat) Hazrat Abu Musa ra. Telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda,”mata yang memandang kepada seseorang lelaki atau wanita asing dengan niat buruk adalah penzinaan dan seseorang wanita yang mewangikan dirinya dan kemudiannya lalu di hadapan khalayak lelaki adalah tiada bezanya.

(tirmizi, abu daud) Hazrat Ibnu Mulaika ra memberitahu bahawa apabila seseorang menyatakan kepada Hazrat Aisyah bahawa seorang wanita sedang memakai sandal(kasut lelaki) maka dia menjawab bahawa Rasulullah melaknati wanita yang bersifat kelakian (abu daud) Adalah sunnah bagi wanita mengucap salam dan selamat antara satu sama lain dan berjabat tangan. Ini patut digalakkan.(tabrani, baihaqi)

Nota: antara sesama wanita sahaja. Ibnu Abi Dunya dan Baihaqi telah memberitakan dari Ash Shabi bahawa nabi bersabda,”laknatlah kepada penyanyi-penyanyi perempuan dan kepada sesiapa yang mereka nyanyikan,”

sopan

di copy-paste ; iluvislam.com

Listen to Quran

Related Posts with Thumbnails