Tags Maker is a Text Image Generator to write Messages, Comments or Tags on Pictures

Thursday, May 28

Mesej khas untuk umat Islam

Salamu'alaik,

Baru-baru ini, ana ada bertanya kepada sahabat ana. 'Apakah pandangan awak bagi pemakai tudung labuh?'. Lalu dia menjawab, yang dia tak berapa suka sebab ada sesetengah pemakai tudung labuh nie, perasan diri dia bagus. Suka sindir orang. Apa cerita ni?? Nampaknya imej Islam semakin kabur.. Bukan apa, sebenarnya ana nak minta tolong sangat bagi wanita-wanita islam, yang bertudung, lebih -lebih lagi yang bertudung labuh. Tahu tak first expression orang adalah Islam ini mulia. Jadi tolonglah tunjukkan peribadi dan akhlak yang mulia. Sedangkan Rasulullah S.A.W menambat hati-hati manusia dengan akhlak Baginda yang terpuji. Jadi mengapa kita harus memburukkan Imej Islam yang suci?? Itu peringatan untuk wanita.

Bagi lelaki pula, tidak payahlah ushar sana, ushar sini, kalau tak de musabab yang munasabah. Lagi satu janganlah meletakkan satu hukum kalau tak tahu hukum yang sebenar. Sebab pernah terjadi Al-Kisah dekat tuisyen ana. Seorang cikgu perempuan yang berbangsa India bertanya kepada seorang pelajar lelaki Islam. 'Eh, lelaki Islam boleh ke pakai rantai??'. Lepas tu dengan selamba dia cakap,'Tak pe'.. Tahu tak ketika itu, sebilangan pelajar wanita Islam tertunduk malu.. Malu sebab dah terang-terang pakai rantai tu haram jika tidak ada sebab yang munasabah. Yang mengaibkan, malu itu ditanggung kaum silang jantina. Yang sejantina buat tak tahu je. Memang ana perhatikan banyak lelaki pakai gelang, rantai, anting-anting. Persoalannya sekarang, diaorang tahu ke hukum sebenar atau benar-benar tak tahu? Wallhua'lam.

Tidak terlintas di fikiran ana untuk mengutuk anda semua. Ana hanya ingin perbetulkan kesalahan yang berada di mata ana. Meskipun ana baru setahun jagung, ana mampu membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Ana bukan apa, ana takut satu hari nanti imej Islam akan bertambah buruk.




4 commentsss:

aRju As-SiddiQaH said...
This comment has been removed by the author.
'abid Allah said...

Tolong jangan mention nama ana kat blog....
Harap maklum....
ana tak suka, orang kat alam maya ni tahu siapa diri ana didunia sebenar..

*aQilah is alaminians said...

salamullahialaik..!

nk komen sket psl post ni..cube kite tanye dkt saudara seislam kte kt luar sne..

"spe khalifah dunia yg pertama erk??"

na'udzhubillahiminzhalik..

ilmu tidak kesampaian pada mereka.. takkan nk salahkan kerajaan kowt.. mereka juga tdk berkelakuan adil.. so.. jomla kite sampaikan ilmu2 kite yg bermanfaat pda mereka yg hauskan tarbiyyah..

[bukan kes belagak atau bongkak etc. ye.. hanya menyampaikan ape yg benar dan soheh ye..

'yuballighu 'anni walau ayaht..!'

paham2 jekla ye..ukhti kn 'alim..]

ampun maaf andai ada kata2 yg tercalarkn hati sensitif si empunya blog..saya masih bernama manusia.. dosa tdk akan terhapus.. asif jiddan 'alaik..! *~*

。◕‿◕。 basyimon said...

ya ukhti Aqilah...

syukran atas pandangan itu.. ana cukup menghargainya.. tetapi di dalam kes ilmu nie.. ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting... namun ana percaya, sebilangan daripada pihak ibu bapa mengambil berat tentang isu ini..

dan terima kasih atas doa ukhti..

Listen to Quran

Related Posts with Thumbnails